Mensen met een licht verstandelijke beperking en moeilijk verstaanbaar gedrag (K0066)

Wat is het?


Moeilijk verstaanbaar gedrag begrijpen we niet meteen. Het gedrag is onverwacht; soms kunnen mensen agressief zijn naar anderen of naar zichzelf. Met dit gedrag wil iemand vaak vertellen dat er iets niet klopt. Dat ze iets anders willen of niet tevreden zijn met de manier waarop hun leven verloopt. 

In dit keuzedeel ga je je verdiepen in het leven van een cliënt met licht verstandelijke beperking met moeilijk verstaanbaar gedrag (LVB MVG).

In dit keuzedeel leer je wat het inhoudt om te werken met mensen met LVB/ MVG, hoe je hen zo goed mogelijk kunt ondersteunen en begeleiden en hoe je het sociaal netwerk het beste kunt betrekken in het belang van de cliënt.

De lessen worden onderverdeeld in 3 thema's. Het wordt verdeeld over 2 lange lesbijeenkomsten (eind periode 9 en 10) en 10 lessen van 1 uur (periode 10)  

Deze werkprocessen horen bij het keuzedeel

D1 K1 Begeleiden van (SG)LVB-cliënten in de gehandicaptenzorg
D1 K1 W1 Omgaan met moeilijk verstaanbaar gedrag en crisissituaties bij (SG)LVB-cliënten
D1 K1 W2 Begeleiden van de (SG)LVB cliënt bij het verbeteren van gedrag en/ of consolideren van gedragsverandering.
D1 K1 W3 opbouwen en onderhouden van een netwerk rondom de (SV)LVG cliënt
D1 K1 W4 ondersteunen van het sociale netwerk


klik hier voor volledige beschrijving van het keuzedeel:

K0066 

Voorkennis

De student heeft kennis over mensen met een verstandelijke beperking 

De student heeft kennis van netwerkkaarten

De student heeft op de BPV geoefend met het netwerk van de cliënt betrekken in de BPV

De student heeft kennis over verschillende begeleidingsstijlen

De student kent het begrip methodiek en kent ook verschillende methodieken


Thema 1 Beeldvorming en werken met (SG)LVB en MVG

Lesdoelen en succescriteria 

  • De student heeft kennis van beperkingen en problematiek van (SG)LVB-cliënten.
  • De student heeft kennis van sociaal – emotionele ontwikkeling van (SG)LVB cliënten.
  • De student heeft kennis van methodieken en (vaardigheids)trainingen voor (SG)LVB – cliënten.
  • De student heeft kennis van psychiatrische kenmerken en verslavingen bij (SG)LVB – cliënten.
  • De student heeft kennis van seksuele problematiek in relatie tot (SG)LVB cliënten.
  • De student weet in hoeverre het onderdeel van zijn oefenopdracht verkennen wordt beheerst en wat nodig is om dit onderdeel positief af te ronden.

Doen

  • Introductie keuzedeel
  • Uitleg voortgangstoetsing en GO moment (binnenhalen oefenopdracht consortium, bestaat uit meerdere PDFjes)
  • Gastspreker (cliënt met LVB of begeleider)
  • Onderwijsleergesprek: ervaringen met deze doelgroep, voorkennis activeren, kennis delen.
  • Maken van een moodboard / mindmap 
  • beluisteren podcast interview 1
  • Oefenopdracht verkennen stapsgewijs maken in de eerste lesbijeenkomst. (info uit podcast hiervoor nodig)
  • huiswerk uitleggen (oefenopdracht)

 (T)huiswerk

  • Maak van oefenopdracht deel 3: opdracht 1 (sociale netwerk in beeld)
  • Bereidt een casus voor met 1 van de volgende onderwerpen:
  • Omgaan met weerstand
  • Ondersteunen van het sociale netwerk
  • Stimuleren van het contact tussen (SG)LVB en het sociale netwerk
  • Wet- en regelgeving
  • Verslavingsproblematiek
  • Seksuele problematiek
  • Psychische problematiek

Thema 2 Moeilijk verstaanbaar gedrag in de praktijk, signalering en het sociale netwerk

Doelen en succescriteria 

  • Je weet wat er bedoeld wordt met moeilijk verstaanbaar gedrag.
  • Je kan MVG signaleren in de BPV.
  • Je weet hoe je signaleringsplannen kunt inzetten in de begeleiding. 
  • Je weet welke psychiatrische problemen (en verslavingen) iemand met LVB met MVG kan hebben.
  • Je weet welke vaardigheden en competenties je nodig hebt om met deze doelgroep te werken.
  • De student weet welke problemen er kunnen zijn in de communicatie met mensen met mensen met LVB met MVG.
  • De student zoekt hulpmiddelen op die kunnen ingezet worden ter ondersteuning van communicatie.
  • De student bouwt met een open houding een professionele band op met het sociale netwerk.
  • Student heeft zijn kennis mbt werken met sociale netwerken opgefrist en kan dit toepassen in de praktijk.

Doen

  • Bespreken eigen leervragen.
  • Volgende onderwerpen worden in de les uitgelegd: ijsbergmodel van McClelland, dubbel en triple diagnose, professionele relatie en mensen met (SG)LVB begeleiden.
  • Beluisteren van de podcast interview 2
  • Bespreken voortgang oefenopdracht (uitwerking sociale kaart)
  • Opdracht 2 signaleringsplan uitleggen/ bespreken (moet uitgevoerd worden in deze periode)
  • Uitwerken oefenopdracht deel 3, opdracht O3
  • Intervisie (zie oefenopdracht deel 3 O4)
  • Evalueren oefenopdracht, maken deel 05
  • Uitleg oefenopdracht deel 4 toepassen (inclusief verantwoordingsverslag) 

(T)huiswerk

  • Maken van oefenopdracht deel 4 in de BPV (moet af voor de laatste lesbijeenkomst)

Thema 3 Begeleiden van een (SG)LVB-cliënt met moeilijk verstaanbaar gedrag of in een crisissituatie

Doelen en succescriteria

  • De student geeft duidelijke informatie en adviezen over de begeleiding en/of behandeling van de (SG)LVB-cliënt.
  • De student geeft duidelijke informatie en adviezen over de begeleiding van de (SG)LVB-cliënt bij ongewenst gedrag en/of crisissituaties.
  • De student weet in hoeverre het onderdeel 'Verkennen' van de oefenopdracht wordt beheerst en wat nog nodig is om het onderdeel 'Oefenen in delen' positief af te ronden
  • De student weet wat er van hem/haar verwacht wordt tijdens het examen
  • De student heeft met het schrijven van een verantwoordingsverslag geoefend en heeft hier feedback op gekregen
  • De student rond oefenopdracht deel 4 af en krijgt een Go voor het examen

Doen

  • Beluisteren podcast over begeleiden bij een crisissituatie interview 3
  • Instructie over wet – en regelgeving aan de hand van praktijkcasussen
  • Bespreken praktijksituaties rondom bewind voering en mentorschap.
  • Oefenopdracht consortium af? Verantwoordingsverslag peerbeoordeling a.d.h.v criteria examen.
  • Examen uitleggen
  • GO – moment/ ondertekenen examenaanvraag
  • Evalueren lessen
  • Evalueren leeropbrengst 


Podcasts









Voorwaarden Go voor examen

Student heeft de digibib oefenopdracht succesvol afgerond (op school en in de BPV) 

Oefenopdracht digibib K066 

Student heeft geoefend met het verantwoorden van zijn gedrag in de BPV dmv een verslag (volgens STRAK methode)

STRAK verantwoorden.pdf

Examen

Het examen is een consortium examen en vindt plaats in de BPV. Als je een Go hebt gekregen van je vakdocent en de BPV kan je je examen aanvragen. 

Het examen wordt uitgelegd in de les door je vakdocent

Hier vindt je het examenplan:


Groepsmap keuzedeel

In de groepsmap maakt de docent een eigen map voor de groep waarmee jij samen het keuzedeel volgt. Hier lever je volgens afspraak huiswerk en je go opdracht in. Daarnaast plaatst de docent daar informatie die voor jullie groep relevant is. 

Teachers only

Teachers only

Naar boven
/var/www/bib-maatschappelijke-zorg-4-davinci.learningmatters.nl